Biografia Boards of Canada historia, o zespole
- Data założenia: 1986
- Kraj: Wielka Brytania
- Miasto: Edynburg
- Gatunek: Muzyka eksperymentalna
Boards Of Canada to szkocki duet tworzony przez braci: Michaela Sandisona, urodzonego 1 czerwca 1970 roku i Marcusa Eoina Sandisona, urodzonego 21 lipca 1971 roku.
- Każde dziecko cieszy się z prostych, banalnych rzeczy - powiedział w
wywiadzie dla „Alternative Press”, Michael Sandison. Potrafi zachwycić
się kolorem trzmiela, czy zapachem kwiatów. Kiedy dorasta, przestaje
zwracać na to uwagę. W pewnym momencie, tempo jego życia jest tak
ekstremalne, że musi odreagować jedzeniem, uprawianiem seksu, czy czymś w
tym stylu. Kiedy tworzymy muzykę, czy projektujemy nasze wizualizacje,
powracamy do dzieciństwa. To swego rodzaju forma prostoty i
oczyszczenia.
Muzycy zadebiutowali w 1998 roku, jednakże ich przygoda z muzyką
rozpoczęła się już we wczesnych latach 80. Nazwa zespołu została
zaczerpnięta z wytwórni National Film Board Of Canada dzięki fascynacji,
zwłaszcza Michaela, produkcjami dokumentalnymi tejże wytwórni. Ich
twórczość jest wypadkową wielu inspiracji, oscyluje głównie wokół takich
gatunków, jak downtempo, ambient, trip-hop, psychedelic, experimental,
czy IDM - Intelligent Dance Music.
Już od najmłodszych lat przyszli artyści obcowali z muzyką. - Byliśmy
bardzo młodzi, mieliśmy 6, albo 7 lat - wyjaśniał Michael Sandison w
wywiadzie dla serwisu Pitchfork Media. - Mniej więcej w wieku 10 lat,
rozpoczęliśmy produkcję naszych pierwszy autorskich nagrań. Zauważ, że
gdy twoi rodzice mają w domu pianino, magnetofon z opcją nagrywania, czy
inne tego rodzaju sprzęty, już od najmłodszych lat zaczynasz je
wykorzystywać.
W 1986 roku zostali zaproszeni do osiedlowego, amatorskiego zespołu. W
sumie przez projekt przewinęło się czternaście osób. Ostatecznie od 1989
roku Michael i Marcus są jedynymi członkami projektu.
Pierwsze nagrania stworzone pod szyldem Boards Of Canada powstały w 1987
roku. Wersja oryginalna kasety zatytułowanej „Catalogue 3” jest już
niestety niedostępna, również sam zespół z perspektywy czasu,
niezadowolony z jakości ówczesnych nagrań, nie planuje wznowień. Nim
grupa w 1998 roku nagrała pierwszą długogrającą płytę, w różnych
formach, przeważnie kasetowych ukazały się takie produkcje, jak „Acid
Memories”, „Closes Vol. 1”, „Play By Numbers” i „Hooper Bay”. Ponadto w
pierwszej połowie lat 90., muzycy założyli studio Hexagon Sun oraz
wytwórnię Music70. Efektem prac w studiu była ponad trzydziestominutowa
płyta zatytułowana „Twoism”. Album ukazał się w wersji limitowanej i był
rozprowadzany tylko podczas koncertów zespołu, wśród znajomych. Część
egzemplarzy rozesłano do kilku wytwórni. Wśród nich była Skam Records,
która bardzo pozytywnie oceniła efekt pracy Boards Of Canada. Kolejny
mały album, zatytułowany „Hi Scores”, ukazał się już pod szyldem nowego
wydawcy. O Boards Of Canada robiło się coraz głośniej, również dzięki
koncertom. W tym okresie Szkoci supportowali między innymi: Autechre,
Plaid czy Seefeel. Wkrótce później zespół podpisał kontrakt z legendarna
wytwórnią Warp. Tym samym dołączył do takich sław muzyki elektronicznej
jak: Anti-Pop Consortium, Aphex Twin, Jimi Tenor, Nightmares on Wax czy
Prefuse 73.
Pierwsza płyta wydana dla Warp Records, zatytułowana „Music Has the
Right to Children”, ukazała się 20 kwietnia 1998. Album stał się
przełomy dla całej ówczesnej sceny elektronicznej, a Michael i Marcus
zostali okrzyknięci wizjonerami awangardowej sceny elektronicznej.
Ponadto kilka magazynów muzycznych: „The Wire”, „Muzik”, „DJs Magazine”,
„Slan Magazine”, czy „Pitchfork” okrzyknęło „Music Has the Right to
Children” jedną z najważniejszych płyt roku. Już 21 lipca tegoż samego
roku zespół wziął udział w programie Johna Peela na antenie BBC Radio 1,
gdzie zaprezentował set składający się z nagrań: „Aquarius (Version
3)”, „Olson (Version 3)”, a także „Happy Cycling” i „XYZ”. W 1999 roku,
set dla BBC Radio 1, ukazał się w wersji płytowej. Album zatytułowany
„Peel Session TX 21/07/1998”, wydała ponownie wytwórnia Warp. Ponadto
zespół stał się rozchwytywaną gwiazdą wielu eventów i festiwali.
Wystąpił między innymi na: Warp’s 10th Anniversary Party, The Incredible
Warp Lighthouse Party, a także na All Tomorrow’s Parties wraz z
Tortoise.
Druga duża płyta Boards Of Canada zatytułowana „Geogaddi” ukazała się
13, 18 i 19 lutego, odpowiednio w Japonii, Europie oraz Stanach
Zjednoczonych. Album został nagrany podczas trzech jednodniowych sesji, w
trzech odrębnych od siebie regionach globu. Stylistycznie utrzymany
jest w podobnej do debiutu konwencji. Co ciekawe wersja standardowa
płyty trwa dokładnie 66 minut i 6 sekund. Władze Warp Records, a także
sam zespół utrzymywały, że nad powstaniem materiału czuwał sam diabeł.
Również tytuły poszczególnych kompozycji utrzymane są w mrocznym
klimacie: „The Devil Is in the Details” (diabeł tkwi w szczegółach),
„Beware the Friendly Stranger” (wystrzegaj się przyjacielskich
nieznajomych). W konsekwencji płyta otrzymała sporo pozytywnych
recenzji, a przez zagorzałych fanów projektu uznawana jest za tę
najlepszą w dyskografii. Zespół zignorował ogromne zainteresowanie ze
strony mediów, godząc się na tylko jeden promocyjny wywiad dla „New
Musical Express”, który zresztą został przeprowadzony drogą e-mailową.
Trzeci album w dyskografii zespołu, zatytułowany „The Campfire
Headphase”, ukazał się 15 października 2005 roku. W porównaniu do
wcześniejszych dokonań, kompozycje zawarte na tej płycie mają bardziej
piosenkową strukturę. Ponadto po raz pierwszy muzycy zdecydowali się na
użycie akustycznych gitar. Po raz kolejny dzieło zachwyciło krytyków.
Również artyści zdecydowali się na bardzo komercyjne posunięcie, a
mianowicie utwory z „The Campfire Headphase” zostały wykorzystane przez
telewizję Adult Swim, a nagranie „Dayvan Cowboy” użyto w programie
„Search For Second Earth”, który znalazł się w ramówce Science Channel.
29 maja 2006 roku światło dzienne ujrzała EP-ka zatytułowana „Trans
Canada Highway”. Pierwotnie zespół planował wydać ją 6 czerwca 2006
roku, co w zapisie cyfrowym - 6/6/06, miało nawiązywać do albumu
„Geogaddi”. Ponadto płyta składa się z sześciu utworów, w tym remiksu
nagrania „Dayvan Cowboy”, stworzonego przez Odda Nosdama. Zespół
doczekał się również pierwszego w swojej historii teledysku. Obraz do
wspomnianego utworu „Dayvan Cowboy” wyreżyserowała Melissa Olson.
Jak na razie nieznane są kolejne plany wydawnicze zespołu. Również
oficjalna strona internetowa nie podaje sprecyzowanych planów
koncertowych.
W wielu wywiadach Michael i Marcus przyznawali się do ciekawych i
niekiedy zaskakujących inspiracji. Do wykonawców, którzy wywarli
największy wpływ na muzykę Boards Of Canada, zaliczyli: Joni Mitchell,
The Incredible String Band, The Beatles oraz My Bloody Valentine.
Boards Of Canada nagrywają płyty tylko na analogowym sprzęcie, miksując
zarówno tradycyjne jak i elektroniczne instrumenty. Ponadto używają
sampli z programów zarówno telewizyjnych jak i radiowych, które
popularne były w latach 70. Również inspirują ich filmy przyrodnicze,
które powstały dla wytwórni National Film Board of Canada. Syntetyczne
dźwięki tworzone przez zespół nadają ich brzmieniu z jednej strony
ciepły, a z drugiej smutny i nostalgicznych charakter. - Kochamy
dźwięki, które niekiedy wymakają się wszelkim klasyfikacjom, które są
poza jakąkolwiek kontrolą - powiedział w wywiadzie dla „New Musical
Express”, Michael Sandison. - Moim zdaniem muzyk nie może być
perfekcjonistą. Gdy nim jest, zabija naturalność i spontaniczność
muzyki.
Płyty, albumy
-
Gatunek: Muzyka eksperymentalna
Kraj: Wielka Brytania
-
Gatunek: Muzyka eksperymentalna
Kraj: Wielka Brytania
-
Gatunek: Muzyka eksperymentalna
Kraj: Wielka Brytania
W 2009 roku rusza trasa koncertowa promująca najnowszy album grupy. Chorzów znalazł się na liście dziesięciu europejskich miast, w których zespół na żywo zaprezentuje nowe utwory.
Peja ujawnił szczegóły swojego najnowszego albumu, który ukaże się w sklepach 17 września. Na albumie "Na serio" znajdzie się 19 utworów.
Na sklepowe półki trafiła składanka "Hity na Czasie 2008" czyli zapowiedź tego co czeka na fanów eskowych hitów w ramach letniej trasy!