Utwory, piosenki
Płyta nr 1
- 1. Przygoda bez miłości - Test
- 2. Gdy gaśnie w nas płomień - Test
- 3. Matylda - Test
- 4. Płyń pod prąd - Test
- 5. Śnij o mnie - Test
- 6. Sam sobie żeglarzem - Test
- 7. Wybij sobie z głowy - Test
- 8. Testament - Test
- 9. Świat jaki jest - Test
- 10. Żółw na Galapagos - Test
- 11. Licz na siebie sam - Test
- 12. Droga przez sen - Test
- 13. Po horyzontu kres - Test
- 14. Livin'in Sin - Test
- 15. Inna jest noc - Test
- 16. Zguba - Test
- 17. W pogoni dnia - Test
- 18. Nie bądz taka pewna siebie - Test
- 19. Smoke on the water - Test
O albumie
Publiczność Stodoły, gdzie w maju 1971 roku odbył się pierwszy koncert
Testu, nie przypuszczała, że uczestniczy w narodzinach kultowej grupy.
Usłyszała kilkanaście pop-rockowych piosenek i zobaczyła artystów,
dobrze znanych z działalności w ABC i innych popularnych polskich
zespołach. Pierwsze dokonane w tym samym roku dla radia nagrania,
przyniosły przyjemne, melodyjne utwory (Antonina), dość nowocześnie
zaaranżowane (Sam sobie sterem żeglarzem). I pewnie pozostałby Test
grupą muzycznej konfekcji gdyby w 1972 roku nie doszło do spotkania dwu
indywidualności. To spotkanie doprowadziło do powstania pierwszej
polskiej hard rockowej grupy.
Wojciech Gąssowski, buntownik
pierwszego okresu rock and rolla, solista Czerwono-Czarnych, Polan,
Grupy ABC, i Dariusz Kozakiewicz, utalentowany gitarzysta, który po
nagraniu legendarnego albumu Breakout Blues, odszedł od zespołu w
poszukiwaniu... ostrzejszego brzmienia. Takie brzmienie postanowili
nadać Testowi. Z braku repertuaru, i zainteresowania mediów, za własne
pieniądze nagrali swoje wersje hard rockowych standardów Shall Be
Released, Smoke On The Water i Livin’ In Sin. Dwa ostatnie utwory wesz
ły na jedyną wtedy, Listę Przebojów Rozgłośni Harcerskiej, a miesięcznik
Jazz ogłosił Test Odkryciem Roku, zaś Gąssowski i Kozakiewicz, mimo
ciągle zmieniającego się składu zespołu zaczęli pracować nad płytą
długogrającą. Do studia weszli w końcu 1973 roku, zaś po kilku
miesiącach ukazał się album, który został przyjęty... dość cierpko. Po
latach można znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego. Otóż z całą
pewnością muzycy zaproponowali styl wyprzedzaj ący ówczesne gusta.
Polska odkrywała akurat urok dyskoteki, w której nie było miejsca na
ostre gitarowe riffy i agresywny vocal. Nic więc dziwnego, że po
debiutancką (i jedyną) płytę Testu zaczęła sięgać dopiero pod koniec lat
siedemdziesiątych młodzież czująca Nową Falę Polskiego Rocka. I
odkrywać, że ta fala zaczęła swój bieg, wiele lat wcześniej, zaś jej
prekursorzy w 1976 roku rozwiązali zespół i... przeszli do legendy.