Zespoły muzyczne

Biografia Green Day historia, o zespole

Ocena:

To jeden z najważniejszych zespołów w historii współczesnego rocka. Energetyczny, ironiczny, nie stroniący od zabawy, ale próbujący powiedzieć coś istotnego o naszym świecie. Green Day zagrają w Polsce! Koncert odbędzie się 18 czerwca w łódzkiej Atlas Arenie.
    
Emirates Stadium w Londynie, Olympic Arena w Moskwie, kilka letnich festiwali i łódzka Atlas Arena! Bardzo się cieszymy, że Green Day, prawdziwy wulkan scenicznej energii, po ośmiu latach od swojego poprzedniego koncertu, ponownie wystąpi przed polską publicznością w ramach trasy promującej płytową trylogię „¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré!”. Z całą pewnością, podczas czerwcowego koncertu zagrają także swoje najsłynniejsze utwory czyli „Basket Case”, „American Idiot” i wiele innych.
 
Dwaj piętnastolatkowie, Billy Joe Armstrong i Mike Dirnt, założyli zespół Green Day (jeszcze pod nazwą Sweet Children) dokładnie dwadzieścia pięć lat temu w Kalifornii. Wkrótce do składu dołączyli Sean Hughes oraz John Kiffmeyer. Współpraca z tym pierwszym zakończyła się zaledwie po kilku miesiącach, Kiffmeyer nagrał z grupą debiutancki album „39/Smooth”, ale wkrótce jego miejsce zajął Tré Cool. Tak ostatecznie uformował się skład  zespołu, który na całym świecie sprzedał blisko 70 milionów płyt.
 
„39/Smooth” ukazało się w 1990 roku i kipiało od nastoletniej energii, upchanej w kilkuminutowe czysto punkrockowe piosenki, jednak mocno różniące się od tego, co dziesięć lat wcześniej robili hardcore punkowcy na wschodnim wybrzeżu USA. Muzyka Green Day kumulowała w sobie emocje kalifornijskich plaż pełnych surferów, skateparków wypełnionych dzieciakami chcącymi iść w ślady Tony’ego Hawka i podmiejskich klimatów. Powtórką brzmienia debiutu była wydana w 1992 roku płyta „Kerplunk”, która do tej pory uznawana jest za jeden z największych sukcesów wydawniczych w historii niezależnej muzyki i wydawnictw undergroundowych. Po „Kerplunk” posypały się propozycje kontraktów płytowych, czego efektem było podpisanie umowy z Reprise i premiera 1 lutego 1994 roku „Dookie” – jednego z największych sukcesów płytowych lat 90-tych. Dziesięć milionów sprzedanych egzemplarzy w samych Stanach, kilka kolejnych na całym świecie i niezapomniane single nieschodzące z pierwszych miejsc list przebojów: „Basket Case”, „Longview”, „She” i „When I Come Around”. Najsłynniejszym wydarzeniem, jakie nastąpiło po premierze „Dookie” był koncert  Green Day podczas reaktywowanego festiwalu Woodstock. Armstrong we włosach ufarbowanych na niebiesko, błotna bitwa z fanami i miliony widzów oglądających występ w telewizji kablowej. W ten sposób buduje się legendę. Dokładnie rok po premierze „Dookie” zespół odebrał nagrodę Grammy za najlepszy album alternatywny, choć już wtedy Green Day popularnością prześcigało największe gwiazdy i otwierało drogę dla kolejnych zespołów: Blink 182, The Offspring czy Rancid. Być może kolejne lata i trzy nienajlepsze płyty – „Insomniac”, „Nimrod” i „Warning” – były im potrzebne, żeby się odrodzić i wrócić w niewiarygodnym stylu.
 
Publiczność, która jeździła na desce w rytm „Dookie” dorosła, ale pojawiła się nowa, młoda, ale zmęczona nachalną promocją mainstreamowych artystów. To właśnie do niej trafił wydany w 2004 roku album „American Idiot” nazywany punk-rockową operą. Koncepcyjny album, rozbudowany w warstwie muzycznej, jest krytyką amerykańskiego społeczeństwa za czasów prezydentury Georga Busha. Krótkie punkowe utwory zastąpiły rockowe suity, przypominające choćby dokonania The Who czy Pink Floyd, i ballady z „Wake Me Up When September Ends” na czele. Z płyty wydano aż pięć singli, które przez kolejne lata pojawiały się w stacjach radiowych i telewizjach muzycznych. Krytycy chwalili progresywność zespołu Armstronga, przy jednoczesnym zachowaniu atutów, którymi wygrywali już dekadę wcześniej. „American Idiot” stał się dla Green Day nowymi narodzinami. Płyta rozeszła się w wielomilionowym nakładzie, otrzymała szereg nagród (w tym Grammy ’05 dla najlepszej rockowej płyty) oraz stała się kanwą dla broadwayowskiego musicalu pod tym samym tytułem, który premierę miał w 2009 roku. W planach jest nakręcenie filmu o „Jezusie z przedmieść” – głównym bohaterze „American Idiot”.
 
Kontynuacją wątków podjętych na „Amercian Idiot” stał się wydany pięć lat później album „21st Century Breakdown”, kolejny wydawniczy i artystyczny sukces kalifornijskiej formacji. Bo choć płyta zarówno w warstwie tekstowej jak i muzycznej nawiązywała do poprzedniczki, była także szansą na zmierzenie się z zespołem u szczytu jego technicznych możliwości, co pomógł wydobyć jeszcze w procesie prac studyjnych Butch Vig, producent legendarnego „Nevermind” Nirvany. Muzykom i producentowi udało się stworzyć album epicki.
 
W drugiej dekadzie XXI wieku Green Day zrezygnowali z rockowych oper na rzecz trylogii. W tym roku, na przestrzeni zaledwie trzech miesięcy ukazały się albumy: „¡Uno!”, „¡Dos!”, „¡Tré!”. Twarzą każdej z okładek jest inny członek zespołu, a każda z płyt, co podkreślają członkowie zespołu ma nieco inny charakter muzyczny. Część Armstronga to power pop, środkowe wydawnictwo skupione jest na rocku garażowym, a płyta z wizerunkiem perkusisty Tré Coola to klasyczny pop punk. Pytanie, czy „¡Tré!” będzie ostatnią płytą w serii… Kilka miesięcy temu oficjalnym członkiem zespołu został długoletni gitarzysta koncertowy grupy, Jason White. Czy możemy zatem spodziewać się płyty zatytułowanej „¡Quatro!”?

Płyty, albumy

Płyty zespołu Green Day. Sprawdzisz tutaj aktualną dyskografię grupy i będziesz zawsze na bieżąco z zapowiedziami i nowościami muzycznymi.
Saviors
Saviors Green Day
Premiera: 2024-01-19
Ocena:
Dilemma
Dilemma Green Day
Premiera: 2023-12-08
Ocena:
Father of All Motherfuckers
Premiera: 2020-02-07
Ocena: 4
Revolution Radio
Revolution Radio Green Day
Premiera: 2016-10-14
Ocena:
Polecamy
Zobacz również