Artyści, piosenkarze

Życiorys Jan Benedek biografia

  • Data urodzenia: 1968-04-08
  • Miejsce urodzenia: Warszawa
  • Kraj: -
  • Miasto: Warszawa
  • Gatunek: Rock
  • Rola: Gitarzysta
Ocena:

Jan Benedek urodził się 8 kwietnia 1968 roku w Warszawie. Od wczesnej młodości zafascynowany był zachodnią muzyką, głównie punk rockiem i dokonaniami The Rolling Stones.

W piwnicy mieszkania jego rodziców organizował próby pierwszego zespołu, grającego covery zachodnich wykonawców, z którym wystąpił na kilku różnych prywatkach. Piwnica z czasem stała się miejscem ściągającym wielu początkujących muzyków z swoimi znajomymi, tworząc swego rodzaju nieformalny klub przyjaciół. Jej gośćmi byli m.in. Marcin Meller (znany z funkcji redaktora naczelnego polskiej edycji magazynu "Playboy") i syn aktora Daniela Olbrychskiego, Rafał, od którego Benedek odkupił gitarę i wzmacniacz. 

W połowie lat 80. grał w grupie Mechaniczna Pomarańcza ze Zbigniewem Materą, którego brat Robert występował z Dezerterem. Ta znajomość pozwoliła mu po raz pierwszy zetknąć się z grającym na poważnie zespołem - gdy Dezerter poszukiwał zastępstwa dla chwilowo nieobecnego basisty, wybór padł właśnie na Benedka. W tym składzie odbyło się tylko kilka prób, zapowiadane koncerty nie doszły skutku, aż w końcu skończył się okres zastępstwa i Benedek musiał jeszcze poczekać na swoją szansę. 

Pojawiła się ona na początku 1989 roku. Wtedy to zespół Tilt ogłosił poszukiwania nowego gitarzysty. Mimo 10 lat działalności grupa miała na koncie dopiero jeden album, ale zdobyła już wysoką pozycję w środowisku fanów alternatywnego grania. Spośród wielu chętnych Benedek najlepiej spełniał kryteria ustalone przez zespół i został przyjęty. Już kilka dni później zespół w nowym składzie rozpoczął pierwsze próby, które odbywały się w warszawskim klubie Hybrydy, będącym mekką wszystkich niepokornych i niefunkcjonujących w oficjalnym nurcie zespołów. Pierwszy koncert Tiltu z Benedkiem w składzie miał miejsce pod koniec maja tego samego roku. Potem zespół koncertował m.in. w NRD i Czechosłowacji oraz na festiwalach w Opolu i Jarocinie. 

Podczas występu na festiwalu w Kędzierzynie-Koźlu na skutek organizacyjnych nieporozumień lider Tiltu Tomek Lipiński i perkusista Tomasz "Gogo Szulc" Kożuchowski nie dojechali na czas. Wobec tego Benedek z basistą Marcinem Ciempielem postanowili ratować honor zespołu i mimo wszystko wystąpić. Do improwizowanego występu pożyczyli wzmacniacze od Beno Otręby z grupy Dżem. Podczas wykonywania coveru "Wild Thing" sprzęt zaczął nawalać, co spowodowało ostrą reakcję Ciempiela, który kopniakami próbował go naprawić. Spotkało się to z ostrą reakcją właściciela, który w towarzystwie Ryśka Riedla wkroczył na scenę. Benedek i spółka dostali ostrą reprymendę za brak profesjonalizmu. 


Wspólnie z Tiltem Benedek nagrał płytę "Czad Komando Tilt" wydaną w 1990 roku. W tym czasie rynek koncertowy upadał, a transformacja ustrojowa, jaką przechodziła Polska, odbijała się także na przemyśle muzycznym. Na wiosnę 1990 roku Tilt się rozpadł, głównie z powodu trudności z odnalezieniem się w nowym środowisku. Nie bez znaczenia był także fakt różnic wieku w zespole - Benedka dzieliło od Lipińskiego kilkanaście lat.

Niedługo później za sprawą dziennikarza Piotra Bratkowskiego Benedek poznał Muńka Staszczyka, który niedawno wrócił z Wielkiej Brytanii i myślał o reaktywowaniu T.Love w zupełnie nowym składzie. Obaj panowie świetnie się dogadywali, mieli także gotowe pomysły na nowe piosenki. Benedek miał już opracowaną muzykę m.in. do takich utworów, które publiczność poznała pod tytułami "Na bruku", "Mover" czy "Warszawa", do której tekst napisał Muniek podczas pobytu za granicą. Teledysk do ostatniej z nich, autorstwa Francuza Neru Catineau, powstał w warszawskim mieszkaniu Benedka. On sam występuje w nim w przebraniu turystki, ulicznicy i pijaka, który wplątuje się w bójkę z Muńkiem. 

W 1991 roku ukazał się pierwszy album nowego T.Love, "Pocisk miłości". Media zachwycały się przebojowością i rockowym brzmieniem grupy a "Warszawa" okupowała pierwsze miejsce na Liście Przebojów Trójki Marka Niedźwieckiego. Zespół w tym czasie przechodził zmiany kadrowe, dążąc do stworzenia jak najlepszego składu. Na różnych etapach dołączyli do niego m.in. Jarosław Polak i Paweł Nazimek. Chociaż zespół odniósł bardzo duży sukces, muzycy nie doświadczyli tego osobiście. W tamtym czasie wiele spraw załatwiało się na boku, bez żadnych pisemnych umów, co często nie wychodziło zespołowi na dobre. Muniek i menadżer zespołu mieli właśnie taki styl załatwiania spraw związanych z organizacją koncertów i wydawaniem muzyki, luźny i niezobowiązujący, co stawało się przyczyną pierwszych konfliktów z resztą zespołu, reprezentowaną przez Benedka. Inną drażniącą kwestią było nagranie przez Muńka starych utworów T.Love ze starym składem i wydanie ich na płycie bez udziału nowych muzyków. 


Rok 1992 to praca nad płytą "King" w już ustalonym składzie. Po raz kolejny Benedek odpowiadał za większość muzyki T.Love. Spory z Muńkiem chwilowo przygasły, zastąpiła je współpraca, której efekt branżowa prasa uznała za najlepszą płytę gitarową początku lat 90. Benedek skłócił się jednak z resztą zespołu, powodem były sprawą związane z autorstwem poszczególnych piosenek, co wpływało na wysokość tantiem. Z czasem jego pomysły były ignorowane przez resztę, doszło nawet do sytuacji, że jeździł osobno na koncerty. Ostatecznie Benedek opuścił T.Love jesienią 1993 roku. Kilka jego utworów znalazło się jeszcze na płycie "I Love You", wydanej w kwietniu 1994 roku. 

Chwilowo bezrobotny muzyk dostał propozycje współpracy od Lady Pank i Apteki, jednak obie odrzucił, z tym drugim zespołem wystąpił tylko kilka razy. Założył istniejącą krótko grupę Diabły i Anioły, grał także na pierwszej solowej płycie Marka Jackowskiego i zajął się produkcją jego drugiego albumu. Współtworzył ponadto grupę Suka, która podczas cotygodniowych występów w warszawskim klubie Dekadent prezentowała własne wersje utworów The Rolling Stones. Początkowo występom Suki miał towarzyszyć striptease, jednak pomysł spalił na panewce. Mimo to do klubu zawsze ściągała grupa wiernych słuchaczy, zdarzali się także goście z branży muzycznej, jak Muniek Staszczyk czy Jan Borysewicz. Na kalwiszach w Suce grał znany już ze współpracy z Wilkami Andrzej Smolik. 

Pod koniec lat 90. założył studio nagraniowe, produkujące muzykę do reklam. Wspólnie z Jarkiem Polakiem z T.Love założył zespół Warsaw, który zasłynął przebojem "68" wykorzystanym w reklamie sieci telefonii komórkowej. Nie udało im się jednak wydać całej płyty. Przez krótki czas związał się z grupą Bum Bum. Z Polakiem i Smolikiem spotkał się ponownie podczas prac nad swoim pierwszym solowym albumem, wydanym w 2006 roku "Oldschool Party". Dołączył także na scenie do reszty T.Love podczas koncertu z okazji 25-lecia tej formacji w 2008 roku na festiwalu TOPTrendy.

Płyty, albumy

Albumy / płyty artysty Jan Benedek. Sprawdzisz tutaj dyskografię wykonawcy i będziesz zawsze na bieżąco z zapowiedziami i nowościami muzycznymi.
Oldschool Party
Oldschool Party Benedek Jan
Premiera: 2006
Ocena:
Polecamy
Zobacz również
Popularne
U2 w Polsce!
U2 w Polsce!

W 2009 roku rusza trasa koncertowa promująca najnowszy album grupy. Chorzów znalazł się na liście dziesięciu europejskich miast, w których zespół na żywo zaprezentuje nowe utwory.

Peja "Na serio"
Peja "Na serio"

Peja ujawnił szczegóły swojego najnowszego albumu, który ukaże się w sklepach 17 września. Na albumie "Na serio" znajdzie się 19 utworów.

Hity na Czasie 2008
Hity na Czasie 2008

Na sklepowe półki trafiła składanka "Hity na Czasie 2008" czyli zapowiedź tego co czeka na fanów eskowych hitów w ramach letniej trasy!