Wywiady - Muzyka

Ghassan Alaboud - Boimy się tego, czego nie rozumiemy [WYWIAD]

2018-07-12 13:13:12

13 lipca 2018 rozpocznie się 13. edycja Brave Festival. Serię wydarzeń zainauguruje koncert Syrian Expat Philharmonic Orchestra w Operze Wrocławskiej. Syryjskim filharmonikom towarzyszyć będzie NFM Orkiestra Leopoldinum. Przy okazji zbliżającego się koncertu porozmawialiśmy z dyrygentem SEPO, Ghassanem Alaboud.

Kacper Jasztal: Uważasz, że muzyka może być dobrym narzędziem do walki ze stereotypami?

Ghassan Alaboud: Oczywiście. Jest to jedna z najlepszych form walki ze stereotypami, ponieważ zmusza nas do spojrzenia na drugiego człowieka. Rzecz jasna każdemu z nas towarzyszą stereotypy. Boimy się tego, czego nie znamy. Gdy jednak poznamy drugiego człowieka, zmieniamy zdanie. Muzyka jest bardzo ważnym narzędziem, które pozwala lepiej poznać drugą osobę.

Co może zaciekawić europejską, zwłaszcza polską publiczność w tradycyjnej muzyce syryjskiej?

Wydaje mi się, że najbardziej interesujące mogą być nasze melodie i obecność ćwierćtonów. To, co oferujemy europejskiemy słuchaczowi to połączenie tradycyjnej muzyki z zachodnią. Nie prezentujemy tradycyjnej muzyki syryjskiej w czystej formie. Staramy się stworzyć coś, co zaakceptuje zarówno orientalna, jak i zachodnia publiczność. Kompozytorzy, z którymi współpracujemy biorą tradycyjny materiał i nadają mu symfoniczną formę. To sprawia, że muzyka staje się łatwiejsza w odbiorze dla wschodniej i zachodniej publiczności.

Jak czujesz się w roli "ambasadora" syryjskiej kultury w Polsce?

Przede wszystkim to dla mnie wielki zaszczyt i przyjemność. Poznaję wielu ludzi, występuję przed różną publicznością. To niezwykła przyjemność być w Polsce, we Wrocławiu. Jest to jedno z tych miast, w których zakochujesz się od pierwszego wejrzenia, a ludzie tutaj są mili i serdeczni.

Miałeś już okazję zwiedzić miasto?

Wczoraj trochę pozwiedzałem Wrocław. To cudowne miasto. Ludzie, którzy tu mieszkają, mają szczęście (śmiech).

Chciałbym teraz zapytać o polską muzykę klasyczną. Co wydaje Ci się interesującego w twórczości takich kompozytorów, jak chociażby Fryderyk Chopin?

Sam jestem pianistą i moje pierwsze spotkanie z muzyką klasyczną to właśnie "I koncert fortepianowy e-moll" Chopina, który moja mama miała na kasecie. Ta muzyka jest głęboko w mojej duszy. Potem, podczas studiów, musiałem grać utwory Chopina. W ogóle twórczość polskich kompozytorów jest dla mnie bardzo ciekawa. Teraz mam możliwość wykonania trzech dzieł trzech różnych kompozytorów. To wielka przyjemność, że towarzyszyć nam będą polscy muzycy z Orkiestry Leopoldinum.

Co sądzisz o twórczości bardziej współczesnych polskich kompozytorów, którzy tworzyli w XX i XXI wieku? Jak odbierasz muzykę takich twórców, jak Witold Lutosławski, czy Krzysztof Penderecki?

Tak naprawdę jestem otwarty na każdy rodzaj muzyki. Studiowałem muzykę Pendereckiego, czy Lutosławskiego. W ich muzyce można się zakochać. Przy pierwszym zetknięciu z muzyką Pendereckiego, np. "I koncertem wiolenczelowym", można się zastanawiać, o co właściwie w tym wszystkim chodzi. Jako dyrygent usiadłem i zacząłem analizować to wszystko i zacząłem lepiej rozumieć muzykę tego kompozytora, zupełnie inaczej ją odbierać. Wracamy zatem do punktu wyjścia, kiedy rozmawialiśmy o stereotypach. Boimy się tego, czego nie rozumiemy. Nie wystarczy nawet 100 razy przesłuchać danej kompozycji, trzeba usiąść i przeanalizować to, co jest zapisane w partyturze. Wtedy zaczniemy naprawdę rozumieć muzykę.

Rozmawiał: Kacper Jasztal

fot. Krzysztof Zatycki

Słowa kluczowe: rozmowa, Brave Festival, SEPO, muzyka klasyczna
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Michał Urbaniak
Cztery "P" Michała Urbaniaka: pasja, prawda, praca i pokora [Wywiad]

Nie ma żadnej wątpliwości, że prawdziwe marzenia się spełniają, jeśli będziemy je realizować w zgodzie z zasadą 4P - mówi artysta.

XAY BENG - Postanowiłem wybrać muzykę, w którą całym sercem wierzę [WYWIAD]

O występie w programie "Big Brother", sukcesie debiutanckiego singla, inspiracji i nie tylko - rozmawiamy z Krystianem Sikorą, młodym artystą znanym pod pseudonimem XAY BENG.

Krzysztof Skiba
Krzysztof Skiba - Czas robali [WYWIAD]

O najnowszej książce, 30-leciu działalności zespołu Big Cyc i kilku innych kwestiach rozmawiamy z Krzysztofem Skibą.

Polecamy
"Nie chodzi nam o zaistnienie" - wywiad z Masalą
"Nie chodzi nam o zaistnienie" - wywiad z Masalą

Masala to zespół, który robi swoje. Występują po to, by czerpać radość z granej przez siebie muzyki i nie biorą pod uwagi grania pod publiczkę i zaistnienia za wszelką cenę.

Justyna Steczkowska: Dobry czas dla mnie samej
Justyna Steczkowska: Dobry czas dla mnie samej

Mimo że za popularnością nie goni, to jest popularna. Chętnie podejmuje się nowych, ciekawych wyzwań. Z Justyną Steczkowską o muzyce, życiu rodzinnym i najnowszej płycie rozmawia Radosław Ząb.

Ostatnio dodane
Michał Urbaniak
Cztery "P" Michała Urbaniaka: pasja, prawda, praca i pokora [Wywiad]

Nie ma żadnej wątpliwości, że prawdziwe marzenia się spełniają, jeśli będziemy je realizować w zgodzie z zasadą 4P - mówi artysta.

XAY BENG - Postanowiłem wybrać muzykę, w którą całym sercem wierzę [WYWIAD]

O występie w programie "Big Brother", sukcesie debiutanckiego singla, inspiracji i nie tylko - rozmawiamy z Krystianem Sikorą, młodym artystą znanym pod pseudonimem XAY BENG.