Branża muzyczna podsumowała rok 2014 [WIDEO]
2015-03-13 14:24:39Polski rynek muzyczny zakończył rok 2014 wzrostem sprzedaży o blisko 7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego, osiągając wartość 348 mln zł. Po raz pierwszy od 2008 roku został odnotowany wzrost sprzedaży nośników fizycznych.
Czytaj też: Jakie płyty Polacy kupowali najchętniej w 2014 roku? [ZESTAWIENIE] >>
Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej osiągnęła w 2014 roku poziom 69 mln zł, przy wzroście 31 proc. w stosunku do roku ubiegłego, co przełożyło się na prawie 20 proc. udział w rynku muzycznym.
Wzrost wśród formatów cyfrowych o 44 proc. odnotowały serwisy streamingowe - w ramach subskrypcji jak i wspierane reklamami, do których zalicza się m.in. takich dystrybutorów jak: Spotify, Deezer, Wimp czy YouTube. Wartość procentowa tego segmentu stanowi aż 78 proc. rynku muzyki cyfrowej, pobrania online to 15 proc., pobieranie na telefony komórkowe 4 proc, pozostałe 3 proc. to inne formy pozyskiwania muzyki w formie cyfrowej.
Winyl na topie
Najbardziej spektakularnym wzrostem mogą pochwalić się nośniki winylowe. Ich sprzedaż wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłeg,o dając prawie 4,5 proc. udział w rynku i sprzedaż na poziomie ponad 12 mln zł.
Dla przypomnienia, najchętniej kupowaną płytą CD w minionym roku był debiutancki album francuskiej wokalistki Indili pt. "Mini World". Miejsce drugie rocznego zestawienia Oficjalnej Listy Sprzedaży OLiS należało do pierwszego solowego albumu Artura Rojka pt. "Składam się z ciągłych powtórzeń". Na podium znalazła się także kapela Pink Floyd i jej 15 krążek pt. "The Endless River".
To też cię zainteresuje: Utwory, które słuchaliśmy w radio w 2014 roku [ZESTAWIENIE] >>
Na liście najlepiej sprzedających się utworów w formie cyfrowej, pierwsze miejsce zajął przebój "My Słowianie" duetu Dontan i Cleo, miejsce drugie przypadło kolejnej polskiej piosence pt. "Bałkanica" kapeli Piersi, natomiast trzecie miejsce należy do kawałka "Timber" Pitbulla i Ke$hy.
EW/ip