Leszek Możdżer Impressions on Chopin Album muzyczny - utwory, teksty piosenek, teledyski
Album "Impressions on Chopin" (Leszek Możdżer). Zobacz utwory muzyczne oraz teledyski. Sprawdź jakie były wydania albumu. Oceń album muzyczny. Wykonawcy: Leszek Możdżer.
Utwory, piosenki
Płyta nr 1
- 1. Prelude in A Flat Major, no. 26 op. posth. - Leszek Możdżer
- 2. Contredanse in G Flat Minor, op. posth. - Leszek Możdżer
- 3. Nocturne in G Minor, op. 15 no. 3 - Leszek Możdżer
- 4. Prelude in G Major, op. 28 no. 3 - Leszek Możdżer
- 5. Mazurka in A Minor, op. 17 no. 4 - Leszek Możdżer
- 6. Prelude in A Major, op. 28 no. 7 - Leszek Możdżer
- 7. Mazurka in G Minor, op. 24 no. 1 - Leszek Możdżer
- 8. Etude in A Minor, op. 25 no. 4 - Leszek Możdżer
- 9. Mazurka in F Major, op. 68 no. 3 - Leszek Możdżer
- 10. Etude in G Flat Major, op. 25 no. 9 - Leszek Możdżer
- 11. Nocturne in F Major, op. 15 no. 1 - Leszek Możdżer
- 12. Mazurka in D Major, op. 33 no. 2 - Leszek Możdżer
- 13. Etude in E Flat Major, op. 10 no. 6 - Leszek Możdżer
- 14. Mazurka in C Major, op. 24 no. 2 - Leszek Możdżer
- 15. Mazurka in G Minor, op. 24 no. 1 - Leszek Możdżer
O albumie
Już od pierwszych minut płyty Leszek Możdżer wciąga nas w fascynującą
przygodę, której bohaterem pierwszego planu jest chwilami on sam, a
chwilami Fryderyk Chopin. Odnosimy wrażenie, jakby pianista wsłuchiwał
się w oryginalne utwory Mistrza, wyławiając z nich to i owo. A to
sekwencję akordów, a to biegnik, a to znów motyw inicjujący mazurka bądź
rytmiczną frazę, z której można ulepić coś jeszcze. Tu się zatrzymajmy!
Tego nie wolno przegapić! Spróbujmy to rozwinąć! – zdaje się mówić
Leszek, natychmiast wcielając pomysł w życie. I tak zabawnie łączy
Preludium As-dur op. posth z utworem Sherwooda „My Secret Love”. A w
Mazurku C-dur op.24 z tradycyjnego „raz-dwa-trzy” wywodzi puls znacznie
bardziej złożony, o wyraźnie jazzowej energetyce. W Etiudzie es-moll
Możdżer podejmuje za Chopinem chromatyczny motyw i improwizując na jego
bazie ciągnie już dalej własną myśl, by w zakończeniu powrócić do
oryginału. Z kolei w popularnym Mazurku D-dur op. 33 nr 2 powtarza w
różnych tonacjach motyw główny, który jest pretekstem do rytmicznej gry
„na trzy” z Irańczykiem. Czy mamy tu czysty jazz? Oczywiście Choćby w
Etiudzie Ges-dur op. 25 nr 9, gdzie blues przekomarza się z ragtime’em,
przywoływany jest tez legendarny swing Errolla Garnera. Albo w Mazurku
g-moll op. 24 nr 1, gdzie głównie „gra” akompaniament, a całość wyraźnie
zmierza w kierunku flamenco!
Leszek Możdżer rzuca tu na szalę
umiejętności, erudycję i cały potencjał wrażliwości. Nieoczekiwane
glissanda, kontrasty, przyspieszenia, chwilami wręcz wybuchy namiętności
– tworzą gęstą tkankę napięć, z wyraźnym jednak kontekstem lirycznym.
Mimo bowiem dalekich niekiedy ucieczek od oryginału udaje mu się
zachować chopinowski odcień smutku i nostalgii. Warsztat świetny! Poza
tradycyjną pianistyką także preparacje fortepianu, choćby w
surrealistycznej wizji Mazurka g-moll op. 24 nr 1 (druga wersja z
udziałem Madjida Khaladja) czy Preludium G-dur op. 28 nr 3, gdzie
„przeszkadzajki” włożone między struny dają aurę dźwiękową
przypominającą indonezyjski gamelan!