Utwory, piosenki
Płyta nr 1
- 1. Szczyty - Haiku Fristajl
- 2. Drzewa (Ki) - Haiku Fristajl
- 3. Puszcza (Genseirin) - Haiku Fristajl
- 4. Chwytać słońce (Taiyō o tsukamu) - Haiku Fristajl
- 5. Los eskimos (Esukimō no unmei) - Haiku Fristajl
- 6. Twierdze (Toride) - Haiku Fristajl
- 7. Wysiadła (Orita) - Haiku Fristajl
- 8. Czekami - Haiku Fristajl
- 9. Adam Mickiewicz - Haiku Fristajl
- 10. Kazik na wakacje (Natsu yasumi no Kazikku kun) - Haiku Fristajl
- 11. Cień chmury (Un'ei) - Haiku Fristajl
- 12. James Bąd" (Jēmusu Bondo) - Haiku Fristajl
- 13. Osa/Kozioł (Suzumebachi/Osuyagi) - Haiku Fristajl
- 14. Świat się kończy (Yo no naka) - Haiku Fristajl
- 15. Sarenka (Kanoko) - Haiku Fristajl
- 16. O'raczy - Haiku Fristajl
O albumie
ilozofią projektu Haiku Fristajl jest przenikanie się
dwóch kultur - japońskiej i polskiej. Polskie Haiku, śpiewane przez
zespół po japońsku, będzie zrozumiałe dla Japończyków. Natomiast
japoński tekst będzie atrakcyjny dla polskiego odbiorcy, między innymi
dlatego, że w tym samym utworze usłyszymy jego polski odpowiednik. Stąd
pomysł, aby twórczość Haiku Fristajl propagować jednocześnie w tych
dwóch krajach. Cała identyfikacja graficzno-wizualna zespołu opiera się
również na przenikaniu barw narodowych Polski i Japonii. Część słowna
(haiku w naszej nazwie), napisana przez Dariusza "Brzóskę"
Brzóskiewicza, została okraszona kompozycjami (fristajl z naszej nazwy)
Wojtka "samplaire" Chołaścińskiego, Marcela "EmCe KWADRAT" Adamowicza
oraz Roberta Usewicza i Krzysztofa Janika.
Brzóska
to niestrudzony propagator japońskiej poezji haiku oraz uznany autor
ponad 1000 wierszy tego gatunku. Jego utwory można znaleźć w
"Brulionie", doczekały się wydania książkowego oraz zostały opublikowane
w "Antologii polskiego haiku", pod redakcją Czesława Miłosza.
W
latach 1992-2000 haiku Brzóski zyskały oprawę inscenizacyjną w serii
popularnych programów telewizyjnych "Lalamido", "Brzóska Show" oraz
"Dzyndzylyndzy", gdzie Brzóska sam odgrywał sceny wierszy, wcielając się
w postaci w nich występujące, oddając aktorsko ich
prześmiewczo-surrealistyczne przesłanie. Ponadto, twórczość poety stała
się ostatnio przedmiotem poważnych rozpraw naukowych oraz inspiracją dla
poszukiwań młodych twórców. Powraca też moda na czytanie i tworzenie
haiku, co znajduje oddźwięk w stałej rubryce "Haiku Brzóski" na łamach
tygodnika "Przekrój", gdzie Brzóska na bieżąco prezentuje swoje
najnowsze wiersze. W Haiku Fristajl śpiewa i mówi oraz pisze
Marcel Adamowicz vel EmCe KWADRAT
- założyciel i wieloletni lider trójmiejskiego zespołu Blenders (m.in.
laureat platynowej płyty za album "Fankomat", dwukrotnie nominowany do
Fryderyków za albumy "Kaszebe" oraz "Wirtualny Kozioł"). Obecnie
kompozytor, a także producent reklam. W Haiku Fristajl komponuje, śpiewa
i gra na klawiszach
Stanisław Soyka - śpiewak jazzowy, pianista i kompozytor, autor tekstów. W Haiku Fristajl gra na klawiszach i skrzypcach oraz śpiewa i mówi.
Wojtek Chołaściński aka samplaire
- kiedyś popularyzator muzyki niekomercyjnej w programie w szczecińskim
radiu - dziś niespokojna dusza każe mu układać dźwięki we własne
kompozycje lub remixy innych wykonawców. Jako Bobby Peru (w 1994) skleił
kilka piosenek i z pomocą hiphopowej wokalistki AHA zrealizował stary
polski przebój w nowej wersji "W-jak wiosna". Jego "Palce samplaire’a
remix", przeróbka piosenki Sweet Noise "Nie było", znalazł się na singlu
zespołu. "Take Care", utwór solowy, zaistniał na składance wydanej
przez Triangle Project, obok kompozycji twórców z całego świata.
W Haiku Fristajl komponuje, programuje maszyny i gra na nich.